ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ - ΛΟΓΙΣΤΕΣ

Επαγγελματικοί κίνδυνοι & ευθύνες σε περιβάλλον που αλλάζει!


O Ορκωτός Λογιστή και ο Λογιστής ασκεί ένα επάγγελμα παροχής υπηρεσιών κύρους, που απαιτεί αξιοπιστία και αφοσίωση. Δέχεται πληροφορίες – συχνά προσωπικές, πολύτιμες ή απόρρητες, διαχειρίζεται οικονομικές καταστάσεις, συμβουλεύει για επιχειρηματικές αποφάσεις, κάνει χρήση ή αναλαμβάνει προς φύλαξη σημαντικά έγγραφα και άλλα στοιχεία, συχνά διαχειρίζεται ξένα χρήματα και διενεργεί πράξεις εν ονόματι και για λογαριασμό του Πελάτη του. Είναι προφανές πως σε παρόμοιες δραστηριότητες αναλαμβάνει ευθύνες. Ο Ορκωτός Λογιστή ή ο Λογιστής δεν είναι απλά ένας επαγγελματίας που διαθέτει  εξειδικευμένες γνώσεις,  πείρα και  χρόνο  για τον Πελάτη του. Είναι πρωτίστως ένα άτομο εμπιστοσύνης, στο οποίο ο Πελάτης (Επιχείρηση ή Φυσικό Πρόσωπο) στηρίζεται για τη διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων του.

Σε μια περίοδο πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών εξελίξεων όπου όλο και πιο πολύ τα άτομα και οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να δραστηριοποιούνται σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον απαιτήσεων, έντονου ανταγωνισμού και τεχνολογικών αλλαγών, ο Ορκωτός Λογιστή και ο Λογιστής – Οικονομικός Σύμβουλος, καλείται να αναλάβει έναν καίριο υποστηρικτικό και συμβουλευτικό ρόλο «έντασης ευθύνης».

Τα λάθη και οι παραλείψεις που καμιά φορά μπορεί να βλάψουν, δυστυχώς δεν λείπουν και από τον πλέον ευσυνείδητο επαγγελματία. Και ο καλύτερος επαγγελματίας Ελεγκτής ή Λογιστής δεν είναι αλάνθαστος και φυσικά δεν βρίσκεται στο απυρόβλητο. Αντίθετα, αν η πορεία των οικονομικών υποθέσεων που χειρίζεται δεν είναι η αναμενόμενη, μπορεί να γίνει «στόχος» και να δεχθεί «μομφές» ακόμη και αν κάποια θετική ή αποθετική  οικονομική ζημιά (απώλεια κερδών, δυσφήμιση κλπ) δεν οφείλεται σε αποκλειστικά δικό του σφάλμα.

Πέρα από τον ανεξάρτητο Λογιστή ο οποίος συνήθως διατηρεί κάποιες «ισορροπίες» στην επαγγελματική σχέση με τους Πελάτες του (Φυσικά Πρόσωπα ή μικρούς επαγγελματίες), υπάρχουν και οι ελεγκτικές Εταιρείες ή τα οργανωμένα φοροτεχνικά Γραφεία που χειρίζονται ενίοτε εξειδικευμένες οικονομικές υποθέσεις σημαντικών πελατών τους (συνήθως Ανώνυμες Εταιρείες). Σε τέτοιες Εταιρείες ή τέτοια Γραφεία συνήθως έχουμε επαγγελματική / επιχειρηματική μορφή συνεργασίας μεταξύ εταίρων όπου ο κάθε ένας εξ αυτών  βαρύνεται όχι μόνο ξεχωριστά για τις δικές του ευθύνες αλλά «αλληλέγγυα και εις ολόκληρο» και γι’ αυτές των άλλων εταίρων. Κατά συνέπεια, η επαγγελματική ευθύνη απέναντι σε εταιρικούς πελάτες που συνήθως διαθέτουν οργανωμένη νομική υποστήριξη για την προάσπιση των συμφερόντων τους, είναι αντικειμενικά αυξημένη.

«Νόμοι» της Αγοράς

Αποτελεί βασική αρχή πως οι έννοιες του κινδύνου και της ευθύνης είναι συνυφασμένες με την κάθε επαγγελματική ή επιχειρηματική δραστηριότητα.

Η Αστική Ευθύνη υπάρχει για τον κάθε Επαγγελματία που παρέχει υπηρεσίες έναντι αμοιβής. Το άρθρο 8 του Νόμου 2251/94 περί Προστασίας Καταναλωτή, που ελάχιστοι γνωρίζουν και η αγορά συστηματικά αγνοεί, ορίζει την ευθύνη αυτή. Ωστόσο, σε μια ελεύθερη και ολοένα πιο απαιτητική - ανταγωνιστική αγορά, δεν είναι μόνο οι νόμοι του Κράτους. Είναι και οι νόμοι  της ίδιας της αγοράς  που αντικειμενικά υπάρχουν και ανάλογα με τις επικρατούσες πολιτικέ, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες μπορούν να επιβάλλουν κανόνες λειτουργίας της. Ανάλογα δε με τις επιρροές από το ευρύτερο πολιτικό – οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον οι νόμοι της αγοράς είναι αυτοί που μπορεί να ενεργοποιήσουν κάποια νέα δυναμική στην άσκηση του επαγγέλματος και να  «τιμωρούν» όσους παραβαίνουν κανόνες δεοντολογίας ή  διαπράττουν λάθη και παραλείψεις, αδιαφορώντας για την ποιότητα και αξιοπιστία των υπηρεσιών τους.

Μπορεί, μέχρι τώρα, στη χώρα μας να υφίσταται κάποιο ιδιότυπο καθεστώς ασυλίας στα θέματα ευθύνης.  Όμως, είναι προφανές πως ένα τέτοιο καθεστώς δεν μπορεί να διαιωνίζεται εσαεί. Τα πράγματα αλλάζουν και η Ευρώπη μας δείχνει το δρόμο επιβάλλοντας νέες αρχές (απελευθέρωση επαγγελμάτων, προστασία ανταγωνισμού κλπ).