Δεκέμβριος 2020

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ

Ανθρώπινα τα λάθη αλλά δυστυχώς βαραίνουν

Δημοσιεύθηκε στην εξειδικευμένη Πύλη Ενημέρωσης B2Green.gr 17/12/2020.
Για το σοβαρό θέμα της Επαγγελματικής Ευθύνης Μηχανικών, δυστυχώς υπάρχει έλλειψη κατάλληλης πληροφόρησης.

Τα σφάλματα δε συμβαίνουν από μόνα τους. Και είναι καλό να ξέρουμε πώς, για να τα αποφύγουμε όσο είναι δυνατό. Γιατί οι ευθύνες πάντα υπάρχουν και οι συνέπειες μπορεί να είναι βαριές. Παρά τα μέτρα και τις μεθόδους πρόληψης για την αποφυγή σφαλμάτων, είναι αποδεκτό ότι οι ζημίες και οι αστοχίες δεν πρόκειται να εκλείψουν.

Ο Μηχανικός με την ιδιότητα του Μελετητή, Επιβλέποντα ή Συμβούλου στην υλοποίηση τεχνικών έργων αναλαμβάνει σοβαρές ευθύνες. Πέρα από τυχόν υλικές ζημιές μπορεί να θεωρηθεί υπαίτιος και για σωματικές βλάβες ή θάνατο κάποιου/ων.

Λάθος αποφάσεις, παραλείψεις, προβληματική επικοινωνία με τον Εργοδότη – Πελάτη ή με συνεργάτες, έλλειψη ομαδικού πνεύματος, χαλαρή επίβλεψη, είναι πιθανές αιτίες για κάποια “αστοχία” που θα μπορούσε να προκαλέσει αξιώσεις αποζημίωσης εις βάρος του Μηχανικού.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ

Πρέπει να ασφαλίζεται και στη χώρα μας!

Πρόσφατα κάποιος Μηχανικός ο οποίος είχε αγοράσει διαμέρισμα στην πρωτεύουσα κάποιας χώρας της Ευρώπης, μου ζήτησε να του εξηγήσω γιατί η αρμόδια Αρχή Πολεοδομίας προκειμένου να χορηγηθεί η Άδεια Εργασιών Ανακαίνισης ζητούσε να υπάρχει η κατάλληλη Ασφάλιση Επαγγελματικής Ευθύνης Μηχανικού. Εξήγησα απλά πως τυχόν λάθη ή παραλείψεις θα μπορούσαν να δημιουργήσουν κάποια αξίωση αποζημίωσης και στη βάση αυτή, για την αποφυγή προστριβών είναι απαραίτητο να υπάρχει ο μηχανισμός της Ασφάλισης.

Πάντα πίστευα στην ανάγκη για ασφάλιση Επαγγελματικής Ευθύνης. Ίσως γιατί από πολύ νωρίς τόσο στην προσωπική μου ζωή όσο και στην επαγγελματική μου πορεία (ιδιαίτερα στην πρώτη καριέρα του Μηχανικού) χρειάσθηκε να αντιμετωπίσω θέματα ευθύνης και να συνειδητοποιήσω το πραγματικό νόημα της. Αλλά και επίσης διαπιστώνοντας πως σε όλες τις ώριμες αγορές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υπάρχει Επαγγελματίας που να μην είναι ενήμερος και καλυμμένος για την ευθύνη του.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ

Γιατί χρειάζεται η Ασφάλιση;

Κάθε Επαγγελματίας, αναλαμβάνει ευθύνες που μπορεί να ζημιώσουν.
Η νομοθεσία όσο και το πλαίσιο άσκησης του επαγγελματία Μηχανικού (Ηλεκτρονική Έκδοση Αδειών, Έλεγχοι στατικής επάρκειας από ανεξάρτητο Μηχανικό, Επίβλεψη, Ενεργειακά Πιστοποιητικά, Κτηματολόγιο, τακτοποιήσεις αυθαιρέτων), αλλάζουν δημιουργώντας ένταση υπευθυνότητας και ευθύνης. Τυχόν λάθη ή παραλείψεις είναι ανθρώπινες αδυναμίες που πάντα υπάρχουν και βαραίνουν. Το "ξέρω καλά τη δουλειά μου" ή "ουδέποτε είχα το παραμικρό πρόβλημα", δεν είναι σοβαρά επιχειρήματα για ένα σύγχρονο επαγγελματία.


Οι ενδεχόμενες αξιώσεις αποζημίωσης εις βάρος Μηχανικού μπορεί να είναι “δυσβάσταχτες” σε σχέση με την αμοιβή του, ειδικά σε περίπτωση σωματικής βλάβης / θανάτου όπου οι αξιώσεις για άμεσες και αποθετικές οικονομικές ζημιές (απώλεια εισοδήματος, ηθική βλάβη, ψυχική οδύνη) μπορεί να είναι μεγάλες.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Πρέπει να ασφαλίζεται και στη χώρα μας!

Πάντα πίστευα στην ανάγκη για ασφάλιση Επαγγελματικής Ευθύνης. Ίσως γιατί από πολύ νωρίς τόσο στην προσωπική μου ζωή όσο και στην επαγγελματική μου πορεία (ιδιαίτερα στην πρώτη καριέρα του Μηχανικού) χρειάσθηκε να αντιμετωπίσω θέματα ευθύνης και να συνειδητοποιήσω το πραγματικό νόημα της. Αλλά και επίσης διαπιστώνοντας πως σε όλες τις ώριμες αγορές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υπάρχει Επαγγελματίας που να μην είναι ενήμερος και ασφαλισμένος για την ευθύνη του. Πως δεν υπάρχει Επιχείρηση που προσφέρει υπηρεσίες, η οποία να μην φροντίζει να έχει επαρκή ασφαλιστική κάλυψη Αστικής Ευθύνης για τις ζημιές που μπορεί να προκαλέσει.

Βασικό πάντως παραμένει το γεγονός πως ο σύγχρονος επαγγελματίας που διαθέτει τα απαραίτητα εχέγγυα και προσφέρει υπηρεσίες, θα πρέπει να διαθέτει και ασφαλιστική κάλυψη ως τεκμήριο της αξιοπιστίας του έναντι Πελατών αλλά και έναντι Τρίτων που έχουν κάποιο νόμιμο συμφέρον. Παράλληλα, θα πρέπει να γνωρίζει πως μια τέτοια ασφάλιση είναι και ένα άριστο μέσο νομικής προστασίας για τις περιπτώσεις που εγείρονται αξιώσεις εις βάρος του, ή ακόμη κι όταν άδικα κατηγορείται για πιθανό λάθος ή παράλειψή του.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Γιατί χρειάζεται η Ασφάλιση;

Κάθε Επαγγελματίας, αναλαμβάνει ευθύνες που μπορεί να ζημιώσουν.
Η νομοθεσία όσο και το πλαίσιο άσκησης του επαγγελματία αλλάζουν απαιτώντας παροχή υπηρεσιών με υπευθυνότητα (
responsibility). Παράλληλα, αναδεικνύουν την έννοια της ευθύνης (liability) για τις ζημιογόνες συνέπειες από τυχόν λάθη ή παραλείψεις, ανθρώπινες αδυναμίες που πάντα υπάρχουν και βαραίνουν. Το "ξέρω καλά τη δουλειά μου" ή "ποτέ δεν είχα το παραμικρό πρόβλημα", δεν είναι σοβαρά επιχειρήματα για ένα σύγχρονο επαγγελματία.

Οι ενδεχόμενες αξιώσεις αποζημίωσης εις βάρος Επαγγελματία μπορεί να είναι “δυσβάσταχτες” σε σχέση με την αμοιβή του. Ειδικά σε περίπτωση πρόκλησης σωματικής βλάβης / θανάτου (αφορά Μηχανικούς και Γιατρούς) όπου οι αξιώσεις για άμεσες και αποθετικές οικονομικές ζημιές (απώλεια εισοδήματος, ηθική βλάβη, ψυχική οδύνη) μπορεί να είναι μεγάλες.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Λάθη & παραλείψεις που μπορεί να κοστίσουν…

Δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα nextdeal.gr, 10/12/2020.

Για το σοβαρό θέμα της Επαγγελματικής Ευθύνης, δυστυχώς υπάρχει έλλειψη κατάλληλης πληροφόρησης, μολονότι τα λάθη και οι παραλείψεις μπορούν να προκαλέσουν οικονομικές απώλειες ή ακόμη υλικές ζημιές και για σωματικές βλάβες ή θάνατο κάποιου/ων (το τελευταίο αφορά Μηχανικούς και Γιατρούς).

Τα σφάλματα δε συμβαίνουν από μόνα τους. Και είναι καλό να ξέρουμε πώς, για να τα αποφύγουμε όσο είναι δυνατό. Γιατί οι ευθύνες πάντα υπάρχουν και οι ζημιογόνες συνέπειες μπορεί να είναι βαριές. Παρά τα μέτρα και τις μεθόδους πρόληψης για την αποφυγή σφαλμάτων, είναι αποδεκτό ότι οι ζημίες και οι αστοχίες δεν πρόκειται να εκλείψουν.

Λάθη και παραλείψεις

Λάθος αποφάσεις, παραλείψεις, προβληματική επικοινωνία με τον Εργοδότη – Πελάτη ή με συνεργάτες, έλλειψη ομαδικού πνεύματος, χαλαρή επίβλεψη, είναι πιθανές αιτίες για κάποια “αστοχία” που θα μπορούσε να προκαλέσει αξιώσεις αποζημίωσης εις βάρος του οποιουδήποτε επαγγελματία. Συνήθως, χωρίς πολλή σκέψη, η αστοχία αποδίδεται σε “κακό”  επαγγελματία.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

Παράγων εκσυγχρονισμού η Ασφάλιση

Δημοσιεύθηκε στην εξειδικευμένη Πύλη Ενημέρωσης ypodomes.gr, 17/12/2020.

Πρόσφατα τέθηκε στη δημοσιότητα η ειδική Έκθεση Εμπειρογνωμόνων για την οικονομία η οποία συντάχθηκε από επιτροπή με πρόεδρο το νομπελίστα καθηγητή κ. Χριστόφορο Πισσαρίδη και παρουσιάζει ένα συνεκτικό σχέδιο ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία. Οι δράσεις που προτείνονται βασίζονται σε ανάλυση ευρύτερης πρακτικής εμπειρίας και εξειδικεύονται με βάση τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας, τις πρόσφατες εξελίξεις και τις διεθνείς τάσεις. Μεταξύ των προτάσεων της Έκθεσης χαρακτηριστικά αναφέρεται ένα τρίτο σύνολο δράσεων για τη βελτίωση των υποδομών, μέσω δημόσιων επενδύσεων και κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων. Ειδικότερα, επισημαίνεται ρητά η ανάγκη εκσυγχρονισμού του συστήματος σχεδιασμού και υλοποίησης δημοσίων έργων.